Старозавітна пісенна творчість як
основа
православного богослужіння
Говорячи
про візантійську пісенну та гімнографічну творчість епохи Македонської
династії, слід вказати витоки взагалі православної церковно-богослужбової
поезії. Християнське богослужіння у свою основу поклало біблійнке старозавітне
богослужіння, головним чином біблійні пісні і псалми. Коріння візантійської гімнографії
лежить в псалмичному і взагалі біблійному пісенному матеріалі, який зайняв в
православному «літургійному вжитку виняткове місце»[1],
поклавши основу християнському богослужінню. Перші християни жили і дихали
"псалмами, славослів'ям і піснями духовними" (Кол. 3, 16)
старозавітних співцім і псалмописців. Життя перших християн було наповнене
молитовними біблійними піснеспівами староза-вітної епохи, дух старозавітних
псалмів продовжував жити і в Новому Завіті.
Богослужіння
Православної Церкви пронизувалося старозавітними пісенними творами:
старозавітними ідеалами, образами носіїв істинної віри в Бога, окремими віршами
псалмів і словами пророцтв. У Церкві, як говорить архімандрит Кипріан (Керн), «не
лише самі псалми "стихологисуються", не лише "біблійні
пісні" цілком оспівуються разом з нашими канонами, не лише усі наші прокімни
і так звані "аллилуарії" складені з віршів псалмів, але і усюди в
стихирах і тропарях пістрявлять старозавітні вирази і образи»[2].
Такі
старозавітні книги як, наприклад, книга Параліпоменон, вказуючи на присутність
вже в Старому Завіті сформованої пісенної творчості, говорить про те, що вже
тоді, в старозавітні часи, «усе зібрання молилося, і співці співали» (2Пар. 29,
28). Свідчення ці знаходимо і в інших старозавітних книгах. Наприклад, в книзі
Неємії зустрічаємо звістку про те, що обрані були для старозавітного
богослужіння «читці і співці» (Неєм. 12, 45-47) з народу ізраїльського.
Значними
молитвослів’ями православної піснетворчості, запозиченими із Старого Завіту, є
біблійні пісні, – гімни, в яких старозавітні пророки і псаломщики оспівували значні
події в житті обраного ізраїльського народу, прославляли всемогутність і
милість Бога, і закликали до віри і підкорення Небесному Богові. Біблійні пісні
стали основою пізнішого ранньо- і пізньовізантійської гімнографічної творчості
і лягли в основу сформованих в період Македонської династії канонів. Повна і всеосяжна
«структура канону не може бути засвоєна без порівняння з цими піснями»[3]
Старого Завіту.
Навіть
книги законоучительні мали досить значне використання православною
піснетворчістю, яка розуміла не лише історичну цінність, але й глибокий
поетичний сенс цих творів, бачила як «релігійне почуття благоговіння, виховане
законом, зводиться, наприклад, в Пісні Пісень до досконалої любові, що об'єднує
людину з Богом в нерозривному союзі»[4].
Символічний
дух усього взагалі історичного життя Старого Завіту у піснях і гімнах передався
Новому Завіту. Так, наприклад, Пасха Старого Завіту в пам'ять позбавлення
ізраїльтян з єгипетського рабства «була тінню і прообразом таїнства
Божественної літургії»[5],
яка Спасителем на Таємній Вечері спеціально і була встановлена саме на «свято
прообразної Пасхи старозавітної»[6].
Також і все наступне новозавітне богослужіння Святої Євхаристії «складене у
своїй істотній частині з натхненних молитов старозавітного походження»[7].
На
основі творів великих псалмописців і пророків писали і християнські автори свої
подячні, євхаристійні молитви. «Ці харизматичні гімни, що не дійшли до нас,
були ймовірно нічим не нижчими у своїй силі і поетичній гідності, аніж пророчі
викриття Ісаї та Єремії, аніж псалми Давида і подячний пророчий гімн Захарії
при народженні "пустиннолюбної горлиці" – Хрестителя Іоана»[8].
Не
лише для складання молитов Євхаристії, але й взагалі для складання всього
новозавітного богослужіння піснетворці та гімнографи Нового Завіту керувалися
багатьма висловами старозавітних праведників, особливо псалмів Давида і
висловів премудрого Соломона.
Псалтир
царя Давида досить широко вживалася для складання піснеспівів богослужіння. Як
про це говорить святий перших віків блаженний Єроним: «У нас (християн) усе
простота, і тільки співом псалмів порушується мовчання»[9].
Як
у перші віки Християнства, коли тільки зароджувалося пісенна і гімнографічна
творчість, так і у візантійські часи, і в наш сучасний час старозавітні біблійні
псалми займають в християнському богослужбовому вжитку одне з домінуючих місць.
Старозавітні «псалми, які у древніх юдеїв ділилися за своїм змістом на псалми
хваління, покаяння і молитовні, дуже рано увійшли до (християнського)
богослужіння. Вони, як були поетичним фоном старозавітного богослужіння, рідною
і зрозумілою стихією для юдейської душі, такими залишилися і для християн»[10].
Як
особлива увага в складанні пісенного вжитку зверталася на Псалтир, так і на всі
інші учительні книги, основною домінантою яких була їх віршована мова. Так,
наприклад, в таких глибоких книгах, як книги Іова, Притчі, Премудрості вже
ранні творці церковних гімнів визначали «особливу римічну акцентуацію, (де)
слова по тону вимови з'єднуються в кожному вірші, як в одному музичному цілому»[11].
Досвідчені
піснетворці знали, що «притчі проречені Соломоном для того, щоб керувати до
пізнання або досягнення премудрості»[12],
премудрості пізнання істинного Бога, до якої у своїх пісенних працях автори і
закликали народ. Новозавітні піснетворці, вигадуючи свої нові гімнографічні
твори, використовували матеріал учительних книг, бо бачили в цих книгах, в їх «священній
поетичній мові всюди дотримувану певну музичну правильність, співучість, тобто
розмір тонічний»[13].
Досить
значна співецька практика складалася в служінні юдеїв в Єрусалимському храмі.
Головним завданням храмових співців було не лише виконання службових піснеспівів,
але й «створення нових»[14]
творів пісенного вжитку старозавітного храму. Його основним
складовим був старозавітний храмовий спів, якому не поступався місцем і мав вагоме
вживання так званий домашній, або народний спів. «Саме цей другий компонент
став широко поширюватися в практиці новоутворених церковних громад»[15]
християн Нового Завіту.
Багато
шедеврів пісенної творчості, заснованих на старозавітному матеріалі, знаходимо
у свідченнях вже ранніх отців і учителів Древньої Християнської Церкви. Климент
Александрійський, який жив в ІІ-ІІІ столітті, наприклад, згадує «про
"гімни і піснеспіви", що існували в його час»[16].
Але,
варто сказати, – якщо в перші віки християнства богослужіння мало дуже помітний
старозавітний слід, то вже у візантійський період становлення православної піснетворчості
і гімнографії «разом із цим юдейським елементом (простежується) дуже сильний
еллінський»[17].
Саме цей еллінський елемент і окреслить в майбутньому власне візантійську
пісенну і гімнографічну творчість.
Як
бачимо, старозавітні псалми, біблійні пісні і взагалі зміст, історія і
персоналії Старого Завіту складають досить сильне ядро пісенної творчості
Християнської Церкви, будучи і його основою, і доповненням, і продовженням
християнського православного богослужіння. Саме такий старозавітний матеріал як
біблійні пісні і псалми стали підосновою розвитку християнських гімнів і
створили нову жанрову систему Православної Церкви, яка основний свій потенціал,
розвиток і систематизацію отримала саме в період правління у Візантії
Македонської династії.
[1]Архимандрит Киприан
(Керн). Литургика. Гимнография и эортология. – М. 2000.
– С. 63-64
[2]Там же. С. 22
[3]Архимандрит Киприан
(Керн). Литургика. Гимнография и эортология. – М. 2000.
– С. 24
[4]Афанасьев Д. Учебное руководство
по предмету Священного Писания. Книги учительные священного Писания Ветхого
Завета. – М., 1880. – С. 330
[5]Протоиер. Г.С. Дебольский.
Православная Церковь в ее таинствах, богослужениях, обрядах и требах. – М.,
1994. – С. 223
[6]Там же. С. 223
[7]Архимандрит Киприан
(Керн). Литургика. Гимнография и эортология. – М. 2000.
– С. 22
[8]Архимандрит Киприан
(Керн). Литургика. Гимнография и эортология. – М. 2000.
– С. 64-65
[9]Лопухин А.П. Толковая Библия. Комментарий на все книги Святого Пмсания. Изд.
Харвест, 2001. – С. 784
[11]Афанасьев Д. Учебное руководство по предмету Священного Писания. Книги
учительные священного Писания Ветхого Завета. – М., 1880. – С. 5
[12]Еп. Виссарион. Толкование на паримии. Том 2. – С-Пб., 1894. – С. 5
[13]Афанасьев Д. Учебное руководство по предмету Священного Писания. Книги
учительные священного Писания Ветхого Завета. – М., 1880. – С. 5
[14]Мартынов В.И. История
богослужебного пения: Учебное пособие. – М.: РИО Федеральных архивов; Русские
огни, 1994. – С. 23
[15]Короткі нариси з історії
Богослужбового співу // Світильник. Церковно-богословський журнал. – № 9, 2001. Чернівці – С. 118
[16]Архимандрит Киприан
(Керн). Литургика. Гимнография и эортология. – М. 2000.
– С. 66-67
[17]Там же. С. 22
Комментариев нет:
Отправить комментарий